niedziela, 13 lipca 2014

Dzikie pogo w dziedzinie LOGO czyli jak nieudany znaczek może zaszkodzić wizerunkowi marki miasta i regionu, o kraju nie wspominając

Żyjemy a czasach, gdy wszystko musi mieć swój logotyp.  Nie tylko produkt czy firma ale państwo i miasto też. No i bloger – wiecie, że bloger bez swojego loga niepoważny jest? Dzisiaj pewien bezlogowy bloger dokona logotypowej inwentaryzacji regionalnej. Jak kto w czas na zabójcze analizy nie zasobny polecam przewinąć posta i się wizualnie wzbudzić oglądając tylko obrazki miastowe.

Temat chodził mi po głowie już od dawna, ale ostatecznie zachęciła mnie do niego sieciowa interpretacja brazylijskiej przegranej na Mundialu.
O tak, zaiste, sieć nie jest łaskawa i okazji do stworzenia bezlitosnych memów nie przepuści.
...

Ostatnio brytyjska firma doradcza przedstawiła nowe logo naszego wspaniałego kraju, logo Polski, z promocyjnym hasłem ‘spring into new’. Wcześniej mieliśmy mały chaos w tej materii – część osób posługiwała się logiem z latawcem, inni natomiast tym z elementami krajobrazowymi.
Teraz logo jest graficzne i eleganckie, w paseczki (albo w kłody, co je nam Europa rzuca pod nogi – jak tam chcecie. Innym ponoć kojarzy się z bandażami. No ale to wiadomo – nie dogodzisz). Teraz pozostaje oczekiwać czy Rada Promocji Polski je zatwierdzi, co może pomoże naszemu kraju zostać bardziej wartościową marką.
Bo o to przecież chodzi – żeby wartość marki narodowej była wyższa, by szybowała wysoko jak latawiec.

A kraj składa się z miast, które też są markami i też logotypy mieć muszą.

"Czy miasto może być marką? Oczywiście że tak. W końcu podobnie jak przedsiębiorstwa, miasta oferują produkty i usługi. Konkurują między sobą tak jak firmy z jednej branży o zainteresowanie turystów, inwestorów i w końcu samych mieszkańców. Miasto w ten sposób staje się takim samym przedmiotem reklamy jak produkt czy usługa. Marketing miast, bo o nim mowa to dziedzina dziś niezwykle modna, i choć w Polsce dopiero raczkująca, na zachodzie znana już bardzo dobrze. W dużym skrócie ma prowadzić do większego zainteresowania miastem, co prowadzi do wzrostu inwestycji, wzrostem gospodarczym i w rezultacie polepszeniem życia mieszkańców. Strategie na promocję miast mogą być rożne. Wspomnieć tu można choćby logo „I love New York” z 1977 roku autorstwa Miltona Glasera, które stało się już ikoną popkultury czy logo „Iamsterdam”. via Design po polsku [.]

Zacznę od logotypów regionalnych z umiejscowieniem na mapie (via [.])
Może wszyscy macie to w małym palcu, w końcu żyjemy w czasach kultury obrazkowej i niekończących się podróży, ale jeśli choć jedna osoba nie wiedziała że w Świętokrzyskim lata baba na miotle, to było warto ;)
Królują, jak widzimy, krajobrazy, z nieodłącznymi zieleniami i błękitami. Nie omieszkam dodać jak to ujęła mnie zwłaszcza infantylizacja pikselowanego żubra w logotypie Podlaskiego.
Tymczasem w Wielkopolskim nadal niejasności: odbył się konkurs który miał zastąpić rysunek sześciolatka straszący w starym logotypie, natomiast w szerszym użyciu nadal pojawia się pełne obłości logo przypisane wielkopolskim organizacjom turystycznym. Hm. Znowu bałagan.
Lubelskie postawiło na kreatywność i dowolność kolorystyczną – o ile oczywiście odbywa się w ramach podstawionego ‘L’. Jako nosicielka tego rozmiaru muszę powiedzieć, że to łykam ;). W 'L' rzeczywiście może się wiele zmieścić, zaiste ;)
Zachodniopomorskie, Podkarpacki i Lubuskie bez polotu ale i bez bólu eksploatują pejzaże, Kujawsko-Pomorskie oraz Warmia i Mazury nadal stawiają w branży logoprojektowej na 6-latki. Najlepiej na tym wszystkim wypada ponadczasowe, choć chyba najstarsze logo województwa Małopolskiego i zacne Mazowsze – obydwa projekty oparte na subtelnej grze z pierwszą literą.

A teraz udamy się do polskich miast i miasteczek by obejrzeć sobie ich loga i w większości przypadków ulec dizajnerskiej grozie.

Zawsze mnie bardzo interesuje, które miasto dostanie w logotypie krzak zielony a które spienioną falę,
a które (jak Szczecin) dostanie po gębie z kluskami, próbując mówić językami z zapisem fonetycznym (fail). 
Zwłaszcza w sąsiedztwie eleganckiego sąsiada Poznania wypada to jak prozagraniczna prostytucja, z całkowitym pominięciem zrozumienia u szarego obywatela, który urodził się za Gierka i nie nauczył języków.

Najciekawszym przypadkiem wydaje się Kraków gdzie kwestia logotypu działa dwutorowo – z jednej strony miasto ma niezły, klasyczno architektonizujący logotyp do rzeczy oficjalnych, a z drugiej, do spraw nieoficjalnych, jak komunikacja z mieszkańcami, ma młodzieżowy i  ciężkobrylasty skrótowiec KRK.
„Mieliśmy potrzebę unowocześnienia graficznego wizerunku miasta i pokazania, że Kraków to miasto tradycji i kultury, ale też miejsce twórczych napięć, kreatywne i nowoczesne.”- mówi Magdalena Sroka, wiceprezydent Krakowa. via [.]
http://www.rebrandblog.pl/krk-czyli-nowe-logo-krakowa/
Miejsce twórczych napięć to źródło hemoroidów. A podwójne logo to objaw choroby dwubiegunowej miejskiej.
Przypomina to przykład przykładnego dla żony i rozrywkowego dla kochanki męża. Uprasza się dwutorową radę miasta o zwołanie specjalnej komisji w celu podziału na wydarzenia oficjalne i nieoficjalne i utworzenia specjalnego pakietu zalepek na wypadek gdyby impreza zmieniła podgrupę, SVP (sil vu ple)!
Po bliższym zapoznaniu się z tematem oraz obejrzeniu krakowskich afiszy kulturalnych stwierdzam, że na WSZYSTKICH występują obydwa logotypy. Spójność i logika wyjechały na urlop. Prawdopodobnie do miasta które używa JEDNOCZEŚNIE trzech logotypów.

Kraków to w ogóle bogaty jest i oprócz Nowej Huty ma fantazję i gest.
 Na początku tego roku komitet do spraw przymuszania mieszkańców do poparcia Olimpiady w Krakowie w 2022 roku zorganizował konkurs na logo imprezy. Wygrana wynosiła 30 tys PLN (z opracowaniem ksiązki znaku wyssało z budżetu łącznie 80 tys PLN). Zwycięskie logo wyłoniono, pieniądze wypłacono, projekt upadł. 
Ale jak czytałam o innych finansowych skandalach, które miały miejsce przy organizacji tej poronionej imprezy to w sumie była kropla-kropelka. Mam nadzieję, że się jakiś grafik wybawił przynajmniej w egzotycznym miejscu, które ma dobry logotyp, np w takim Sandomierzu, Wrocławiu lub  Rzeszowie ;)

Nieźle wypadają też stoliczna syrenka, która zatrudniła double dablju w charakterze łusek czy powołujący się na dziedzictwo Władysława Strzemińskiego logotyp Łodzi 

(jednakowoż dla mnie, znanego amatora zjawiska pt ‘kawa na ławę’ (a właściwie to double espresso na ławę) ciutkę przefajnowany w czytelności.).

Skoro Łódź zrezygnowała z udawania obiektów transportu wodnego, pałeczkę przejęła Gdynia ze swoimi trzema prześcieradłami udającymi żagiel. A sąsiad Gdańsk skorzystał z projektowego immunitetu i wykorzystał herb miasta, posmarowany u spodu krwawą smugą sączącą się z dziury po kuli w walce o wolność. Chlip.

Teraz przejdźmy do projektów kontrowersyjnych.

Wróżbiarsko-tęczowy logotyp Nowego Sącza MUSIAŁ wzbudzić protesty pewnych środowisk, za to miejscowe Cyganki w takich okolicznościach musiały zapewne zakupić kasy fiskalne i ogólnie zarejestrować działalność z powodu nagłego wzrostu dochodów ;) Jeśli komuś ideologicznie taki logotyp nie odpowiada zawsze może wybrać się do Pelpina – miasta z duszą, twarzową czapą i fikuśnym ‘z’.

Jeszcze bardziej kontrowersyjnie zrobiło się wokół logotypu Gminy Przemyśl
Logo samego miasta Przemyśla przemilczę, w końcu lubię wieloskładnikową sałatkę warzywną i nawet jak się w niej znajdzie jakiś włos, to nie urządzamy histerii.
Logo promocyjne dla Miasta Przemyśl zostało zaprojektowane tak, aby odnosić się bezpośrednio do koncepcji Miasta Turystycznego. Poszczególne jego elementy symbolizują (...) możliwość rozwoju kilku segmentów rynku (określanych (...)  mianem „fortów”), a z drugiej pokazują ogromne znaczenie przecinającej Miasto malowniczej rzeki San. via [.]
Cóż, zawsze można było międzynarodowo utopić w Sanie słońce zachodzące niczym zmiany w regionie.

Natomiast logo gminy Przemyśl jest zatrważająco aestetyczne, mimo nawiązywania do dumnej tradycji rzymskich akweduktów. Wójt co prawda chwalił się w mediach, które nie pozostawiły na projekcie suchej nitki, iż „nie wydał na logo ani złotówki” oraz że „przynajmniej o nas mówią”. No jest to jakaś strategia, hm. W końcu już Oscar Wilde stwierdził, że ‘tylko jedna rzecz jest gorsza niż gdy o nas mówią - a mianowicie, gdy o nas nie mówią’.

W kategorii miast-ruchawek przedstawiam piękną parę: Chorzów i Barlinek.
 „ (...) Koncepcja na hasło promocyjne miasta „Chorzów. Wprawia w ruch”, z jego angielskim odpowiednikiem „Puts in motion”.
- Taka forma tworzenia strategii pozwoliła na wiarygodne poznanie specyfiki miasta oraz wskazanie jego głównych atutów. Z pewnością należą do nich (...) Ruch Chorzów, jako jedna z ikon polskiego futbolu, (...) bogata i ceniona w regionie oferta gastronomiczna oraz kwintesencja śląskości połączona z wątkiem bożogrobców, założycieli miasta – mówi A. Kałucki z Grupy Eskadra odpowiedzialnej za przygotowanie strategii. via [.]

‘Kwintesecja śląskości połączona z wątkiem bożogrobców’? Wysoki sądzie, nie mam więcej pytań! That puts me in confusion. Może tylko jedna uwaga: nie łączyłabym hasła ‘Wprawia w ruch’ z ofertą gastronomiczną jako wytłumaczeniem koncepcji. Seriously. Z polskim odpowiednikiem: doprawdyż.

Miasta nadmorskie dumnie zaprezentują Sopot i Międzyzdroje. Musowo musiano polać błękitem i sypnąć żółcią.


Oto logo które zrobi dobrze perfekcyjnym paniom domu (w logotypie Częstochowy widzimy idealnie uprzątniętą półkę oraz lśniące bielą kafelki) oraz wszelkiej maści terapeutom – logo miejscowości Gniew.

Dla zoofilów i wegetarian też mam dwie propozycje: Rybnik i Czaplinek.

A teraz skupimy się na logotypicznej budowlance.
„Zamek w Malborku w 2007 roku w plebiscycie Rzeczpospolitej został uznany za jeden z siedmiu cudów Polski.” czytamy w materiałach promocyjnych. Zapewne dlatego w logotypie strzegą go dwa wesołe krasnale. Toruń wydaje się mało stabilny mimo zastosowania dwóch kamieni węgielnych, a co do Świnoujścia to nie zniechęca mnie nawet plama ropy na powierzchni wód. Boję się tylko że ten wiatrak skonfuduje zagranicznych turystów, którzy mogą się pogubić, w kwestii czy są w Poland czy w Holland. (Tak, wiem że to latarnia ;)

Makeover fail czyli o kiepskich transformacjach

Czas na przykłady efektów operacji na logotypie czyli liftingi a nawet liposukcje. Czasem ze skutkiem, że after jest gorsze niż before.

W Kołobrzegu, który dysponował całkiem niezłym logotypem, do drobnego retuszu nadającym się, dokonano zmian markowo-produktowych.
‘Nowa marketingowa nazwa z założenia jest obudowana określeniem „klimatyczny”. Podstawowym produktem markowym miasta ma stać się „strefa jodu”. via [.]

No co za szczęście, już myślałam że to wzdęcia jelitowe po regionalnych specyjałach. A to tylko jod. No sorry, taki mamy klimat. W tym logu ;)

Za to Sosnowiec po zabawach z taśmą (które nie były przez publikę dobrze przyjęte) dostał logotyp inny, nowszy. Zaserwowano mu amebę.

Katowice wymieniły anemicznie pastelowy Spodek na wpół skamieniałe, gejowskie serce ;)
(to zresztą częsty przypadek, gdy do codziennego logowego obiegu wchodzi projekt stworzony w celu promocji jakiegoś wydarzenia, jak pińcetlecie czy starania o zostanie europejską stolicą kultury czy coś w ten tęczowy deseń)

Np taka Piła się wycwaniła i ma nowe kolorowe logo z obchodów żywotności miasta zamiast skrobaczki do serca z hasłem ‘Piła przyjazna po horyzont’ (piła leżąca horyzontalnie to nie jest przyjazne zjawisko - jakby ktoś jeszcze samodzielnie remontu nie robił, to żeby nie było, że nie uprzedzałam ;)


Bielsko-Biała, która jako jedna z niewielu miejscowości  miała dobry, nieprzefajnowany logotyp, musiała oczywiście odciąć się grubą pomarańczową kreską od lat 90.
Obowiązujące dotychczas logo Bielska-Białej powstało w 1996 roku. Jego czcionka, jak i kolorystyka nawiązują do stylizacji lat 90-tych. - Logo jest bardzo dobrze rozpoznawalne i kojarzone z Bielskiem-Białą dlatego o jego lifting została poproszona profesjonalna agencja mająca bardzo duże doświadczenie w budowaniu jakości marek i produktów - czytamy w opisie nowego projektu.
Specjaliści z wybranej agencji, po konsultacji z autorem znaku, zadecydowali, że najlepiej zachować jego obecną formę i pracować tylko nad kolorystyką i typografią.
- Zastosowanie koloru pomarańczowego podkreśla ważny sposób interpretacji znaku - widzimy tu motyw człowieka. Osoba ta jest dynamiczna, w ruchu, może zjeżdża na nartach, może przygotowuje się do lotu szybowcem, jest przedsiębiorcza i ciekawa świata - tak ratusz tłumaczy interpretację logo. - Znak dodatkowo nabiera przestrzenności - "bryłowatości", dzięki gradientom promienieje z niego energia.
Pomarańczowa linia to również rozrastające się po obu stronach rzeki Białej miasto - a zatem podkreśla się "tkankę miejską" i kompaktowość Bielska-Białej. Zieleń podkreśla oczywiście najważniejsze atrybuty związane z położeniem naszego miasta, jak i to, że są tu parki, liczne skwery i tereny zielone. via [.]

Agencja za garść eurodularów z kieszeni podatnika stworzyła przedsiębiorczego narciarza szybowcowego w kompaktowej tkance miejskiej. Touche. Panowie pracujący przy robotach drogowych w pomarańczowych kamizelkach też są zapewne mega wzruszeni, że mogą nie tylko wykopać rów ale i dynamicznie kopnąć w dupę lata 90 nową interpretacją.
......
I mogłabym tak jeszcze wiele logotypicznych reputacji zszargać swym malkontenctwem. Że np Ciechanów krzywo, że Bydgoszcz nierówno pokolorowany, że nie ma w Zielonej Górze zielonej góry, że w Wodzisławiu Śląskim ta południowa brama to mi się źle kojarzy, że Skierniewice to chyba Apple sponsoruje, a w Elblągu głosowali internauci, więc musiało wygrać słonko połknięte przez ślimaka.
Zamiast tego przejdę do antywizjonerskiego creme de la creme, czy raczej cupa de la creme. Logotypy tak zinfantylizowane, że aż plastycznie pedofilne, tak parciano cudaczne, że niejeden twórca na miarę Mehoffera (czy innego zacnego ex-obywatela) w grobie się przewraca, ba, co tam przewraca, on się kręci jak wiertło!
(Możliwe też jednak, że taki mamy klimat, że zamarzł w gruncie).
Może nie powinno się tego wrzucać do wspólnego wora z odpadami kolorowymi – w końcu logotypy Turka, Siedlec i Suwałek trzymają pewien niepełnosprawnie pogodny poziom.

O takiej Stryszawie to nawet nie wiem, co napisać. Miejmy nadzieję, że ptaszysko na kółkach było tańsze niż koszmarne logo Koszalina.

„Nad marką Koszalina, której wyróżnikiem jest przede wszystkim nowe logo, pracowała wrocławska agencja Metamorphosis Brand Communications. Za pracę wzięła ok. 50 tys. zł, za pomysł na logo - ok. 40 tys. złotych. Wczorajszy pokaz w BTD kosztował (razem z laserami za 12 tys. zł) 20 tys. złotych.”

To nie tak, bym uważała, że za projekt logotypu nie trzeba płacić ciężkich pieniędzy. Ale za udany projekt. Albo – znowu pijąc do Krakowa – za jeden projekt na jedno miasto i do imprezy która się odbędzie. A pijąc do Szczecina – za projekt po polsku a nie po angielsku fonetycznie.
I na pewno bez prezentacji logotypu na imprezie z laserami, gdzie prezydent miasta wciska grubymi nićmi szyty bullshit.

„- Byliście świadkami stworzenia nowego Koszalina – mówił prezydent Mirosław Mikietyński - Nasi mieszkańcy mają w sobie wiele optymizmu, na tych wartościach musimy budować pozytywny przekaz dla mieszkańców i miasta.
W planach jest m. in. pomysł ze stworzeniem strefy żywiołów.
- Co roku w innym rejonie miasta będziemy umieszczać kolejną z czterech instalacji, obrazujących żywioły: wodę, ogień, wiatr, ziemię - mówił prezydent. - Koszalin to miejsce, gdzie każdy może żyć pełnią życia. Będę tę strategię realizował z pełnym przekonaniem, a was chcę przekonać, abyście ten obraz Koszalina kupili.” via [.]

Otóż nie kupujemy tego obrazu, już wolimy landszaft z betoniarką.
Swoją drogą to jakiś potworny nurt wśród decydentów – dążenie do wciśnięcia ludowi optymizmu, pełni życia, ruchu, przyjaźni, rozwoju i POGODY.
Skoro nie da się w życiu, to choć w logotypie.
Co o tym myślą zdruzgotani tymi afirmacjami mieszkańcy miast możemy się dowiedzieć w internecie. Np interpretacja pomysłu pełni życia wśród 4 żywiołów w Koszalinie tu [klik] Zwłaszcza żywioł ziemi pełnej wykopów ujmujący ;). Bo sieć nie da sobie wcisnąć byle kolorowego gówna, sieć swoje wie.

Żegnam się i życzę urlopu w jakiejś malowniczej gminie.
A do tematu logotypów wrócimy, bo to nie wszystko co mam do powiedzenia rzecz jasna, it's clear ;)

A teraz można się wypowiadać, prosz.

55 komentarzy:

  1. Biorą grubą kasę, a wynik niewspółmierny. Szkoda pieniędzy podatników.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nawet w pożądanym tu zjawisku współmierności czai się słowo mierność, zatem, cóż.

      Usuń
    2. Kase dali przedsiębiorcy - NIE PODATNICY.

      Usuń
  2. dawno post nie poprawił mi humoru :)

    każdy teraz dąży do tęczowych kryształów, kulek i geometrycznych brył (albo pozwala swojemu dziecku odwalić całą robotę i tylko laury zbiera)
    pewnie za 10 lat będą na nowo wracać do logotypów z 20 wieku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krystalizacja, pikselizacja i diamentowe cięcia heksagonalne utrzymują się w logo
      modzie w ostatnich trendach światowych.
      Kulka jest ponadczasowa ale czcionki się szybko dezaktualizują.

      Usuń
  3. Zawsze uważałam, że część z nich tworzona była/zatwierdzana po pijaku :P
    A co do mojej Łodzi. Kiedy kilka late temu zmieniano logo (z takiego lubianego i czytelnego na to) władze miasta miały jeden argument:
    -"to jest lepsze bo użyto w nim czcionki Strzemińskiego"; -"ale jest nieczytelne";
    - "ale to czcionka Strzemińskiego"
    - "rozumiemy, jednak przeciętny człowiek nie kojarzy artysty, a logo nic mu nie powie, bo jest nieczytelne"
    - "to jest czcionka Strzemińskiego! Strzemiński był wielkim łódzkim artystą! To jest jego czcionka!"
    i to było tyle merytoryki jeśli chodzi o zmienianie loga. Może w innych wypadkach to też ważny artysta był?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przedni dialog ;)
      Za Strzemińskim jestem tylko połowicznie, bo Kobro traktował skandalicznie, dlaczego jej nie uhonorowano czcionką?
      Nie pamiętam poprzedniego logo Łodzi, muszę zgooglować.

      Usuń
    2. Bo to on stworzył własny alfabet :) Poza tym: jeśli nie wiesz dlaczego to pamiętaj "to jest czcionka Strzeminskiego- z tym się nie dyskutuje" :P Szczególnie w kontekście 190 tys. zł. wydanych na projekt i reklamę loga w kilku punktach miasta...
      Stare znikło z internetu, albo ja szukać nie umiem.

      Usuń
    3. A w ogóle skłoniłaś mnie do myślenia. Każde miasto, województwo itd. posiada herb. Dlaczego więc spychane są one w zapomnienie, a my projektujemy teraz tęczowe loga (za kilka lat będą się zapewne ruszać)?

      Usuń
    4. We wszystkim moda sezonowa. Logo powinno być jak mała czarna - ponadczasowe.
      Ale nie uświadczysz ponadczasowości w świecie galopującego graphic designu. Logo ma się, w założeniu, dobrze prezentować na materiałach promocyjnych od afiszy po www. Czyli herby byłyby zbyt moherowe.

      Usuń
    5. Niektóre tak i wtedy można je uprościć, sprawić, że staną się bardziej graficzne. Ale my mamy mega prosty i graficzny herb- po co było robić nieczytelne logo?

      Usuń
  4. Ło matko! Dobrze, że moja gmina logo nie posiadła, bo się nie muszę wstydać...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli nie jesteś z gminy Kotuń to nie ma się czego wstydzić ;)

      Usuń
  5. Brawo! Wielkie brawa za ten post! Napacowałaś sie dziewczyno! Buziaki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napacykowałam się ;), zainspirowana przebogatą logokolorystyką, wyglądam dzisiaj jak klaun ;)
      Buziaki chętnie przyjmę.

      Usuń
  6. Napisałaś kawał dobrej magisterki albo nawet doktoratu, chylę czoła :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mon dieu, to już tak poziom szkolnictwa opadł, żeby to mogło zapracować na jakiś tytulik? ;)

      Usuń
  7. Ależ elaborat! Wzbiłaś się wyżyny inwentaryzacyjne!
    To tez dorzucę trzy grosze:
    Logo Polski z uwagi na kropkę kojarzy mi się tylko i wyłącznie z tym, że jest ostatnia. Lubię to logo z górami, morzem i lasem.
    Nie znasz ptaszków stryszawskich? Takie rzeźbione cudeńka ludowe. Coś jak koronki z Koniakowa.
    NIemniej wydaje mi się, że Kraków przegiął. Myślałam cały czas, że chodzi o chorwackie Krka!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Logo Polski słusznie ci się kojarzy, ale bandaże eleganckie, przyznasz chyba ;)
      Polska jako latawica też mnie nie rozkochana, a stawianie na pejzaż zawsze najbezpieczniejsze, nikogo się nie urazi.

      Co do loga KRK to dołączyłabym hasło wesołe jakieś: Postaw klocka w Krakowie! czy coś...

      Usuń
  8. Inwentaryzacja,
    Twoja wszechstronność jest zachwycająca! I że wiedziałaś, gdzie jest lubelszczyzna, a gdzie lubuskie!? O miastach nie wspomnę... TSza po ba, czy jak to się tam
    mówi w Szczecinie... ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lub-uskie I Lub-elskie spinają ten kraj jak klamry, zatem łatwo zapamiętać ;) Ale o babie na miotle nie wiedziałam, ha.

      Nie podpuszczaj mię, i tak mam ochotę napisać też coś o samochodach albo medycynie.

      Usuń
    2. Pisz kobieto o czym chcesz, ja i tak będę Cię czytać :-) dobra robota!

      Usuń
  9. Mój kochany Kalisz na logo (logu?). Zawsze mi się ciepło robi, gdy wjeżdżam do rodzinnego miasta i to logo widzę. Siła sentymentu.

    pzdr

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W najlepszy z możliwych sposobów.

      pzdr ciepło

      Usuń
  10. Wystąpię jako pani od gramatyki ;)
    Bydgoszcz - nierówno pokolorowana i logotyp Turku. Akurat urodziłam się mni wincy w połowie między jednym a drugim ;)
    A poza tym gjenialna analiza! :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam zatem szanowną Bydgoszczę ;), natomiast serce nadal mówi, by Turka odmieniać jak bloga ;)
      Jak człowiek malkontentuje z pasją to wpadki mogą się zdarzyć!
      Dziękuję za czujność!

      Usuń
  11. Najbardziej ubawił mnie opis Malborka i Torunia. Miodzio!:D
    Co do Świnoujścia, to wiatrak nie jest latarnią, tylko stawą. Ma światło, ale to drugorzędne, liczy się kształt.
    Logo Polski przypomina mi logo Seata.
    Podziwiam Twoją pracowitość. Tyl obrazków, tyle liter... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie tyle elementarna niewiedza mną powodowała (to też ;), co głęboko zakorzenione przekonanie, że nad morzem mają stać latarnie, falochrony i mola (mole? ;) a nie jakieś fikuśności donkiszoteryczne! ;)

      Usuń
    2. To w kwestii Świnoujścia.

      Natomiast co do loga Seata - bardzo spostrzegawcza uwaga! (zwłaszcza dla osoby która całkiem niedawno na twoim avatarze dopatrzyła się butów, mając je wcześniej za parkę rzeźb typu moai ;))

      Usuń
    3. hahahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

      Wstydź się.

      Usuń
    4. Parka moai :) To urocze. Niestety to tylko buty, bo Iga miała szpilki, których na pewno z niczym byś nie pomyliła.
      A nad morzem są jeszcze... nabieżniki :)

      Usuń
    5. Oooo nieeeee!!!!! To nie sa rzezby???!!!

      Usuń
    6. Ove, zmień buty bo nanosisz konfuzji!

      Usuń
  12. Logo Polski jest oczywiste - to plan budowy autostrad!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę tendencję do przypisywania temu logotypowi fantów, z którymi mamy problemy: czyli bandaże (służba zdrowia) albo autostrady (infrastruktura).
      A może to gazociągi za zachód? ;-)

      Usuń
    2. Też bym obstawiała gazociągi ;)

      Usuń
  13. Nigdy nie sądziłam,że zaciekawi mnie taki temat :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Znowu urwalo mi w trakcie:( najbardziej wkurza,ze na te udane projekty jak "polska" czy moje Kujaw skok pomorskie,odstraszajace turystów,poszła konkretna , niemałą kasa:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę że turyści mają to gdzieś, dopóki nad danym a zwiedzanym miastem nie zobaczą tęczy - wtedy im się ta logotypiczna żałość przypomina ;)

      Usuń
  15. Chapeau bas! Patrząc na te, pożal się Boże, logotypy mogę z czystym sumieniem powiedzieć, żeśmy ze szwagrem po pijaku nie takie rzeczy robili :-)
    Widzę, że oberwało się (i słusznie) koszmarkowi z mojego rodzinnego miasta - w rzeczywistości są to baszty mostowe (mostu już od kilku wieków nie ma przy nich) ale faktycznie wyglądają jak krasnoludki a to zdaje się symbol Wrocławia :-).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No niezbyt szczęśliwie obstalowane te krasnoludki... może i dobrze, że się most nie ostał bo pewnie byłby tęczowy ;)

      Usuń
  16. Ja bym zrobiła ładniejsze (znaczy mniej tęczowe a bardziej niebieskie), i to za 200000PLN!

    OdpowiedzUsuń
  17. Hej! Jestem pod wrażeniem tego wpisu i wielkiego wkładu Twojej pracy w niego, rzadko na blogach zdarza się taka rzetelność.
    Jako rodowita kołobrzeżanka jestem jednak zobowiązana do wyprostowania kwestii naszego logo.
    Klimatyczny Kołobrzeg to turystyczna akcja promocyjna, która została rozsiana na całą Polskę. Przedstawione bąbelkowe logo jest logiem Polskiej Stolicy SPA.
    Natomiast Bazylika skąpana w źródełku solankowym jest nadal oficjalnym logo Miasta Kołobrzeg:
    http://www.kolobrzeg.pl/miasto/symbole-miasta-kolobrzeg/logo-miasta

    Ponadto dla porównania wykorzystania logotypów zapraszam na poniższe stronki stronki:

    Kołobrzeg Polska Stolica SPA: http://klimatycznykolobrzeg.pl/

    Oficjalny Serwis Miasta Kołobrzeg: http://www.kolobrzeg.pl/

    Pozdrawiam i uśmiechy załączam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie podziękowałam za sprostowanie!
      Co czynię niniejszym :)
      Aczkolwiek w riserczu wyglądała sprawa kołobrzeskiego loga niejednoznacznie, eh.

      Usuń
  18. Trafiłem tu z bloga p. Hatalskiej.

    Świetne kompendium, dziękuję.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. trafiłem tu z bloga fejsboków.

      dzięki michał,
      byłeś świetny!

      luke.

      Usuń
    2. Może trochę niezręcznie linkować u takiej profesjonalistki jak p.Hatalska, ale miałam nadzieję, że jeśli kogoś temat zainteresuje, to sobie będzie mógł pooglądać, bo nie znalazłam takiego podsumowania wcześniej.

      Usuń
  19. Nie przeczę, że niektórym logotypom daleko do ideału, jednak uważam, że ten prześmiewczy ton to chyba przesada.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i to gruba przesada, ale taka już natura krytyków - sam nie umie, a innym wytyka

      Usuń
    2. A kto powiedział, że nie umie? :D

      Usuń
  20. Anonimowy03 maja, 2015

    Małe sprostowanie, do tego stwierdzenia "w Elblągu głosowali internauci, więc musiało wygrać słonko połknięte przez ślimaka." - pierwsze słyszę by to internauci wybierali. A ze ślimakiem warto się zapoznać, jak i z wirem i galaktykami - ten sam skręt.

    OdpowiedzUsuń

No to cyk! Nie ma się co pieścić.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...